تاریخ: ۲۸ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۵۲
بازدید: ۱۵۱
کد خبر: ۲۸۵۴۱۰
سرویس خبر : انرژی
یک کارشناس معدنی مطرح کرد؛  

برق‌رسانی کار وزارت نیرو است، نه شرکت‌های معدنی 

‌می‌متالز - به تازگی در خبر‌ها آمده که عملیات اجرایی احداث نیروگاه برق توسط هشت شرکت معدن و صنایع معدنی به میزان ۴۳۸۰ مگاوات (از مجموع ۱۳.۹۳۵ مگاوات هدف) آغاز شده است. اما کارشناسان باور دارند که برق رسانی را باید وزارت نیرو برعهده گرفته و معدنی‌ها کار تخصصی معدن را انجام دهند؛ چراکه با تمرکز بر کار تخصصی است که می‌شود به حل مشکل دست یافت.

به گزارش می‌متالز، مساله دیگر اینکه تحلیلگران چندان از آینده همکاری هشت شرکت معدنی برای احداث نیروگاه خوشبین نیستند؛ چراکه باور دارند هرچند این طرح مثبت است و ممکن است به حل مشکل برق معادن کمک کند، اما اغلب طرح‌ها و تصمیمات قبلی بدون در نظر گرفتن تمامی جوانب پیش رفته و بعد از مدتی با مانع اجرایی روبرو شده اند؛ بنابراین چنین سرنوشتی برای معدنی‌ها نیز امکان دارد پیش آید.
 
یک کارشناس معدن در این خصوص گفت: اگر تولید برق سود داشت وزارت نیرو و صمت این وظیفه را به بخش دیگری نمی‌سپردند. اما حالا که با مشکل روبرو شده اند از معدنی‌ها کمک می‌خواهند. او خاطرنشان کرد: ازآنجاکه بر اساس تفاهم نامه بین وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و نیرو، عملیات اجرایی هشت ساختگاه آغاز شده است، این سوال مطرح می‌شود که چرا وزارت نیرو وظیفه خود را انجام نمی‌دهد و این مساله را به شرکت‌های معدنی واگذار کرده است! درحالیکه وقتی یک مجموعه وظیفه خود را به بخش‌های دیگر که تخصص این کار را هم ندارند واگذار می‌کند، نشان می‌دهد که یک جای کار ایراد دارد.

هر کاری به دست متخصصش

کامران وکیل با بیان اینکه باید بر کار تخصصی تمرکز کرد، خاطرنشان کرد: هر بخشی باید بر اساس وظیفه و توان خود عمل کند. به طور مثال شرکت‌های معدنی کار مرتبط با معدن و وزارت نیرو کار برق رسانی را انجام دهد. در این شرایط است که می‌توانیم در کنار هم پیش برویم، درست چیزی که در کشور‌های پیشرفته حاکم است. اما اگر بخواهیم در کار یکدیگر ورود کنیم، به طور حتم به نتیجه خوشایندی نخواهیم رسید؛ چراکه شاهد ورود غیرمتخصص‌ها در حوزه تخصصی هستیم و مشخص است که چه فرآیندی را به بار می‌آورد.

مشکل جای دیگری است

این کارشناس معدن با بیان اینکه قبل از هر چیز باید مشکلات کلیدی و پایه‌ای را حل کرد، گفت: مساله مهم این است که با توجه به کمبود گاز و ناترازی انرژی باید اول از همه ایراد‌ها رفع شود سپس روی پایین دستی‌ها سرمایه گذاری کرد؛ بنابراین اول باید بررسی کنیم که چرا با مشکل انرژی مواجه شده ایم و سپس به دنبال راهکار باشیم. در این بین سوال مهم این است که اگر ما مشکل انرژی داشته ایم چرا این همه شرکت معدنی و صنعتی احداث شده است؟! مساله دیگر اینکه حداقل تصمیماتی نگیریم که چند سال آینده دوباره به این فکر کنیم که چرا تمامی جوانب را نادیده گرفتیم!

اهمیت برنامه ریزی

وکیل با اشاره به اینکه امروز کشور از کمبود انرژی و منابع طبیعی رنج می‌برد، گفت: برای حل مشکلات باید درست برنامه ریزی کرد. چرا که برنامه ریزی‌های اشتباه امروز ما را به کمبود برقی در تابستان و گاز در زمستان گاز و آب در تمام فصول رسانده است.
 
این کارشناس معدن تصریح کرد: اگر برنامه ریزی درستی صورت گیرد همکاری شرکت‌های معدنی در قالب برق رسانی هم می‌تواند مثبت ارزیابی شود. اما همه این‌ها منوط به این است که سیاستگذاری درستی صورت گرفته و در آن تمامی جوانب لحاظ شود.

او در ادامه با اشاره به اینکه تصمیمات گذشته نشان داده که ما گاهی بی برنامه عمل می‌کنیم، مثال زد: سدی را احداث می‌کنند بعد از ۵ سال به مشکل برمی خورند! یا مشکلات را روز اول نمی‌دانستند و یا آگاهانه به این سمت پیش رفته اند که دودش به چشم همه می‌رود.

مشکل در اجراست

این کارشناس معدن سپس به پروژه انتقال آب خلیج فارس اشاره کرد و گفت: قرار بود این آب از جنوب به چندین شهر معدنی منتقل شود. بودجه‌های ۱۰۰ هزار میلیارد و ۷۰ هزار میلیاردی نیز تعیین شد و شرکت‌های معدنی هم مشارکت کردند. اما این طرح هنوز آماده نشده است درحالیکه قرار بود سال ۱۴۰۰ فاز یک به بهره برداری برسد؛ بنابراین بیم این می‌رود که این همکاری جدید نیز به نتیجه‌ای نرسد و راه به جایی نبرد.
 
او تصریح کرد: یکی از مشکلات جدی‌ای که در حوزه معدن کشور ما وجود دارد این است که بر اساس قانون عمل نمی‌شود. درحالیکه قانون خوب زیاد داریم، ولی در اجرا مشکلاتی است که باید جدی گرفت. اگر احداث نیروگاه معدنی هم به همین روش باشد به طور حتم سرونوشت خوشایندی ندارد

منبع: جهان صنعت نیوز

عناوین برگزیده